fbpx
Mehmet Akif Ersoy Mah. 274. Sokak Wings Tower B Blok 6. Kat No:42 Yenimahalle/ANKARA
tr

Arama Amacı Nedir? Neden Önemli?

18.04.2020

Arama amacı; arama motorlarını ziyaret eden kişilerin aramayı neden yaptığıdır. Arama motorlarında arama yapan bir kişi arama deneyimini neden yaşadı? Arama faaliyetinde bir bilgi öğrenme amacı mı vardı? Arama deneyimi sonunda bir satın alma deneyimi mi yaşanacak?  Ziyaretçi belli bir web sitesini mi arıyor? Bir sorunun nasıl çözüleceği mi aranıyor? Yoksa, bir işin nasıl yapılacağı konusunda fikir sahibi olmak mı istiyor?

Arama amacı kısaca ziyaretçilerin belirli bir aramayı neden yaptığıyla ilgili bir terimdir.  Arama amacı Google için çok önemli bir terimdir. Çünkü web sitelerini ziyaret eden kullanıcılar için amaçlarına ulaşacakları sayfaları sunmak ister. Arama motoru sonuç sayfalarında ziyaretçilere en uygun sayfayı sunmak arama motoru algoritmasının temel çıkış noktasıdır. Yani kullanıcı deneyimlerini en üst seviyeye çıkarmak gerekir.

Arama amacının ne olduğuna detaylı şekilde değindik. Arama amacının Google ve diğer arama motorları için neden önemli olduğuna değinmesi gerekir. Arama amacının web siteleri ve arama motorları için amacını açıklayalım.

Arama Amacı Nedir?

Arama Amacı Neden Önemlidir?

Arama motorlarının temel amacı ziyaretçilere sorgularında en faydalı, yeterli ve çözüm sunacak içerikleri sıralamak ister.  Google kendi duyuruları arasında arama amacını açıkça ortaya koymaktadır.

Google üzerinde internet kullanıcıları saniyede 40 binin üzerinde arama yapmaktadır. Yani bir gün içinde 3.5 milyarın üzerinde arama sorgusu yapılmaktadır.  Dünyada yıl içinde 1.2 trilyonun üzerinde arama yapılmaktadır. Burada dikkat çekici araştırma sonuçlarından biri de arama yapanlar sorgularında az sayıda kelime kullanmaktadır. Standart bir Google ziyaretçisi arama sorgusu yaparken ortalama 3 kelime kullanmaktadır.

Google ise yapılan aramaları doğru şekilde yorumlamak ister. Web siteleri içeriğin arama sonucuyla alakalı olduğuna kanaat getirmelidir. Bir web sitesine gelen ziyaretçilerden %55 kadar organik arama üzerinden gelir. Ziyaretçilerin %40kadarı da alakalı aramalardan gelmektedir. 

İşte burada da arama amacının neden gerekli olduğu terimi ortaya girmektedir. Arama motorlarında daha görünür olunabilmesi adına içerikler ziyaretçilerin arama amacına uygun şekilde optimize edilmelidir. SEO çalışmalarında arama amacına yönelik çalışmalara da ağırlık verilmelidir.

Arama Amacı Çeşitleri

Arama Amacı Türleri Nelerdir?

Bir arama sorgusuna yön veren temel terim arama amacı ya da diğer adıyla anahtar kelime amacı olarak karşımıza çıkar. İnsanlar Google’a girdiklerinde ne arıyorlar ya da neden arıyorlar?  İşte bu sorunun cevabı arama amacının türünü ortaya koyar.

Dijital dünyada kabul edilmiş olan dört tür arama amacı türü vardır;

Bilgi Almak Amacıyla Yapılan Arama

İnternet bilgiye ulaşmanın en kolay yoludur. İnternette yapılan aramalarda en önemli amaçlardan biri bilgiye ulaşmaktır.  İnsanlar gün içinde merak ettikleri birçok konuda bilgi almak için Google ve diğer arama motorlarına girerek arama yaparlar.

İnsanların bir sorunun ya da konunun detaylarını öğrenmek için arama yapması bu alana girer.  Hava durumu hakkında, bir yerden bir yere nasıl gidileceği konusunda, bir işin nasıl yapılacağı konusunda, belirli etkinliklerin tarihlerini öğrenmede, seçim sonuçlarını öğrenmede ve daha birçok konuda yapılan aramalar bilgi alabilmek için yapılır. 

Bilgi Alma Aramaları

Gezinme Amacıyla Yapılan Aramalar

Arama motorlarında arama yapan ziyaretçiler direkt olarak bir siteye ya da sayfaya girmek istiyorsa gezinme amacıyla arama yaparlar.  İnsanlar bir konuda hızlı bir şekilde yardım alacakları zaman gezinme amacıyla arama yaparlar.

Bir ziyaretçi Instagram’a girerek bir sayfayı bulmak istiyorsa, Facebook’a giriyorsa, bir sözlük sitesindeki entryleri okumak istiyorsa gezinme amaçlı arama yapıyor demektir.  Gezinme amacıyla yapılan aramalar daha çok kişisel hedefler için gerçekleştirilir.

Satın Almak Amacıyla Yapılan Aramalar

Dijital pazarlama her geçen gün daha geniş kitlelere ulaşmaktadır. İnsanlar ihtiyaçlarının önemli bir bölümünü internet üzerinden almaya başladılar. Satın almak amacıyla bir ürün aranıyorsa arama motorlarını kullanmak çok olasıdır. En kaliteli ürünü bulmak, en uygun fiyatlı ürünü tespit etmek ve ürün hakkında bilgi almak için ziyaretçiler arama motorlarında sorgulama yaparlar.

Bir ürün hakkında bilgi alarak en uygun fiyatlarla en kısa sürede oturduğu yerden sipariş vermek isteyen ziyaretçiler arama motorlarına girerek hemen ihtiyacı olan ürünü bulmaya çalışır. Satın alınan her türlü ürün için arama yapılabilir.

Satın Alma Arama Amacı

Ticari Amaçlarla Yapılan Aramalar

Belli bir sektörde faaliyet gösteren firmalar mutlaka arama motorlarını kullanarak arama yaparlar.  Müşteri kitlesinin en çok hangi ürünlere ilgi gösterdiğini, hangi ürünün hangi pazarda daha yüksek oranda satıldığını, hangi hizmet hangi firmada daha nitelikli şekilde verildiğini belirlemek amacıyla yapılan aramalardır. 

Ticari amaçlarla yapılan aramalar B2B dijital pazarlama sürecinde yapılabileceği gibi müşteriler kullanıcı yorumlarını ya da kullanıcı deneyimlerini öğrenmek için de arama yapılabilir. En iyi seçeneği arandığı, en iyi seçeneklerin değerlendirildiği ve ürünlerin incelenmesi ya da alınacak bir hizmetin belirlenmesi için yapılan aramalar da ticari amaçlarla yapılmaktadır.

Buraya kadar arama amacının ne olduğunu, arama amacının önemini ve arama amacı türlerini anlattık. Şimdi de arama optimizasyonunun nasıl yapılacağını anlatalım;

Arama Amacı Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

Web sitelerine eklenecek içerikler arama amacına uygun olarak üretilmelidir. Web sitesinde kategori içerikleri, blog içerikleri, tanıtım yazıları ya da basın bültenleri gibi birçok içerik türünü arama amacına uygun şekilde kategorize etmek mümkündür. 

Profesyonel SEO desteği almak için sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.

Arama amacı optimizasyonu için birkaç ufak öneri;

Arama Sonuçlarındaki Dalgalanmalar Analiz Edilebilir

Arama motoru sonuç sayfaları dinamik yapıdadır. Yani web sitelerinin sıralaması sürekli bir değişim içindedir. Bu dinamik süreçteki dalgalanmaları en aza indirerek arama amacına yönelik optimizasyonu yapılabilir. Arama sonuç sayfalarındaki dalgalanmayı kontrol altına almak için hedeflenen anahtar kelime gruplarının geriye dönük dalgalanmaları dikkate alınmalıdır. Geçmiş dalgalanmalar kısa vadeli olarak yapılan analiz değerinde oluyorsa endişelenmeye gerek yoktur.

Arama Amacı Optimizasyonu

Hedefle Uyumlu İçerikler Hazırlanmalıdır

Web sitesine eklenecek içerikler aranma amacıyla uyumlu olmalıdır. Öncelikle ziyaretçilerden ne beklendiği ortaya koyulmalıdır. Çünkü bir blog içeriğiyle açılış sayfasının işlevi hiçbir zaman aynı değildir.  

İçeriğin formatı da arama amacına etki eder. Arama amacına uygunluk durumuna göre liste içerik, maddeli içerik,  inceleme, karşılaştırma, köşe yazısı ya da nasıl yapılır konulu içerikler üretilebilir. Ayrıca ziyaretçilerin odaklanması istenen noktaların içeriğe entegre edilmesi gerekmektedir.

Arama Sonuçları Detaylı Analiz Edilebilir

Arama amacı optimizasyonunda da arama sonuçlarının profesyonel araçlarla analiz edilmesi çok etkilidir. Öncelikle arama sonuçlarında ön sıradaki web siteleri detaylı olarak analiz edilebilir. Böylece insanların neler görmek istedikleri belirlenir. Ayrıca Google arama sonuçlarında insanların yaptıkları benzer aramalar listelenir. İnsanların yaptığı benzer aramaları da dikkat almak arama amacı optimizasyonu açısından faydalı olur.

Arama amacı optimizasyonunu yaptıktan sonra SEO kontrol listesi yazımızı inceleyerek site için optimizasyon konusunda detaylı bilgi sahibi olabilirsiniz.

Ziyaretçi Yorumları

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

Ürün ve Hizmetlerimiz Hakkında Daha Fazla Bilgi Almak İçin Bizi Arayabilirsiniz: