Emrah Mah. Yavrukurt Sokak 42/5 Keçiören/ANKARA
responsive web tasarim

Web Tasarımda Kullanılan Psikolojik Taktikler

08.10.2019

Web tasarım her ne kadar hayal dünyası ve kullanıcı davranışlarını ele alan bir süreç olsa da bu süreçte temel psikolojik ilkelerin önemi oldukça fazladır. Psikolojik ilkeler gereksiz ya da çok karmaşık bir kavram olarak görülse de gerçekte her ikisi de değil.

Temel tasarım psikolojisinde çok fazla kavram yer almaz ve öğrenmesi gayet kolaydır. Bu açıdan kullanıcıların isteklerini yerine getirmek ve kaliteli bir tasarım oluşturmak mümkündür.

Web Tasarımda Psikolojinin Amacı

Tasarım sürecinde psikolojik etmenleri göz önünde bulundurmak, sonuçlar üzerinde olumlu etki görmenize yardımcı olabilir. Ziyaretçilerin neyi nasıl istediklerini düşünmeye zaman ayırırsanız, hedef kitleyi birkaç dokunuşla kendi kitlenize dönüştürebilirsiniz.

Web tasarımda psikolojiyi kullanıp ziyaretçinin psikolojisini göz önünde bulundurarak, kendileriyle temasa geçme, ürün satın alma veya arkadaşlarına gönderme yapmalarını istediğiniz eylemleri gerçekleştirme olasılığı daha yüksek olan ziyaretçilerle karşılaşacaksınız. Tasarımlarınızda psikolojiyi hesaba katmanın temel nedeni budur. Birkaç ufak dokunuşla ziyaretçilerin kararlarını etkileyebilirsiniz.

rekabet analizi

Güven Oluşturma

Ziyaretçilerin isteklerinizi yerine getirmesi için size güvenmeleri gerekir. Özellikle internet dünyasında güven önemli olduğu kadar zordur da. İnternet dünyasında gerçekleri çok az bilen birisi, ne kadar gerekli olursa olsun veya web sitesinin ne kadar tavsiye edildiğine bakılmaksızın, kişisel bilgiler isteyen herhangi birinden şüphelenebilir. 

Tasarımcılar, çevrimiçi ortamda iş yapmaya alışkın olduklarından genellikle yukarıda yazılarınları görmezden geliyor. Ancak ziyaretçiler için internet koca bir kara delik konumundadır ve güvensizdir. Bunu göz önünde bulundurarak, web sitenizi ortalama bir ziyaretçi için daha güvenilir görünmesi için tasarım psikolojisini kullanabilirsiniz. Ziyaretçileri rahatlatacak bir web sitesi oluşturmak, bir hesaba kaydolma, bir ürün satın alma veya sizinle başka türlü iş yapma olasılıklarının daha yüksek olduğu anlamına gelir.

Kavramları Güçlendirmek İçin Resimleri Kullanın

Web sitenizde kullandığınız resimler ziyaretçinin psikolojisini etkilemek için yardımcı olabilir ve onu olumlu olumsuz etkileyebilir. İyi seçilmiş bir resim güven kazanmanıza ve potansiyeli müşteriye çevirmeye yardımcı olurken, kötü bir resimde eldeki müşteriyi dahi kaybetmeye yol açabilir.

Renk Psikolojisi

Renk psikolojisi sadece web tasarımda değil somut dünyada da önemli bir konudur. Web tasarım aşamasında kullanılan renkler, ziyaretçiler üzerinde önemli bir etki bırakacaktır. Seçtiğiniz renklerin mesajınızı ve canlandırmak istediğiniz görüntüyü sağladığından emin olun.

Şimdi aşağıda renkler ve etkileri hakkında bilgilendirme yapalım;

web tasarim markalasma
  • Kırmızı: Ateşli ve tutkulu, hem sevgiyi hem de öfkeyi temsil edebilir.
  • Turuncu: Hem kırmızı hem de sarı öznitelikleri paylaşır. Enerji ve sıcaklık ile ilişkilidir. Kırmızıdan daha sakin ve daha neşeli bir renktir. Bu nedenle bu rengi birçok alanda görebiliriz. (Banka logoları, ticari şirketler, eticaret siteleri)
  • Sarı: Sıcak, mutlu bir renk. Neşeyi veya korkaklığı temsil edebilir.
  • Yeşil: Doğayı, büyümeyi ve yenilenmeyi belirtir. Aynı çizgiler boyunca, yeşil bazen deneyimsizliği temsil edebilir. 
  • Mavi: Sakinleştirici ve serin, ama çok fazla iç karartıcı olabilir. Genellikle şirket imajları ile ilişkilendirilir.
  • Mor/Menekşe: Uzun telif ve servet ile ilişkili. Aynı zamanda manevi bir renk ve yaratıcı olduğu düşünülüyor.
  • Siyah: Nasıl kullanıldığına bağlı olarak gizemli, seksi veya geleneksel ve güvenli olabilir.
  • Beyaz: Saflık ve masumiyetle ilişkilendirilir. Başka herhangi bir renk ile iyi gider.
  • Gri: Nötr ve dengeli. Karamsar olarak görülebilir.
  • Kahverengi: Kararlılık ve güvenilirliği gösteren sağlıklı ve toprağa renk.

Odak Nokta

Sitede yer alan her bir sayfa bir odak noktaya sahip olmalıdır. Yani her sayfanın bir amacı olmalı ve ziyaretçiyi etkileyebilmelidir. Bu odak bir ürünü tanıtmak, marka tarihçesinden bahsetmek veya en son duyuruları yayınlamak olabilir. 

Tasarımınız her sayfanın odak unsuruna vurgu yapması gerekiyor. Her sayfanın odağı da direkt olarak ilgi çekmeli ve görünmelidir. Böylece ziyaretçiler orada ne olduğunu bilir. Bu, sayfanın içeriğine ek olarak gezinme ipuçlarıyla veya bir başlık aracılığıyla gerçekleştirilebilir.

Tasarımda Renk Seçimi Nasıl Yapılmalı?

Adobe tarafından hazırlanan Adobe Color web sayfasında istediğiniz bir rengi vererek yan renkleri bulabilir ve web tasarım çalışmalarınızda uygulayabilirsiniz. Bunun yanı sıra hazır renk paletlerinden faydalanabilir veya yükleyeceğiniz bir resme göre renk paleti oluşturabilirsiniz.

Oluşturduğunuz renge göre benzer renkleri, üçlü kombinasyon renkleri, tamamlayıcı renkleri, gölge renklerini bularak renk seçim ve uygulama sürecinizi oldukça hızlandırabilirsiniz.

Gestalt İlkelerine Dikkat Edilmeli

Tasarlanan arayüzlerin, kullanıcı deneyimine etkisinin olabileceğini öğrenmek için insan algısı ve psikolojisini öğrenmeniz gerekiyor.

Gestalt İlkeleri’nin en temel yapı taşı; kullanıcı deneyiminin düzeli bir şekilde tanınabilir bir düzende  dizilimidir. Bu ilkeyi baz alarak yapılan tasarımlarda, en etkili öğeleri belirleyebilir, psikolojinin görsel algımızı nasıl etkileyeceğini anlayabilir ve bu ilkenin kullanıcı sorunlarını nasıl çözeceğini tasarlayabilirsiniz.

Web tasarım hakkında daha fazla bilgi almak ve tasarım yaptırmak istiyorsanız hemen tıklayın. https://www.bulutinteraktif.com.tr/web-tasarim/

Ziyaretçi Yorumları

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

Ürün ve hizmetlerimiz hakkında daha fazla bilgi almak için bizi arayabilirsiniz: