Kullanıcı deneyimi (User Experience) kullanıcının ürün, hizmet veya sistem kullanma gibi amaçları sağlarken belirli işlemlere ulaşabilmek için edindi tecrübedir.
Kullanıcı bir internet sitesini ziyaret etme kararından başlayarak, sitede gezinmesi, etkileşim sağlaması, web sitesi içeriğinin kullanılması gibi örnekleri verebiliriz.
UX tamamen kullanıcı odaklıdır. Bir internet sitesi, mobil uygulama, crm vb. işler için hazırlanan arayüzler kullanıcılar baz alınarak tasarlanmalıdır. Kullanıcı/Müşteri gözü ile daha kullanışlı bir hale gelmelidir. Zaman zaman göze estetik gelen objeler UX açısından cazip olmayabilir. İlham verici bir tasarım ortaya çıkartırken kullanıcı deneyimi ve kullanıcı ihtiyaçları gözden kaçabilir.
Google kullanıcı deneyimine oldukça önem vermektedir. Bu deneyimleri tespi edebilmek için bir çok yöntemler kullanır. Site içeriği, hızı, kodlama yapısı, mobil uyumlu olması, popup kullanılmaması, gereksiz kodların yer almaması gibi maddeleri inceler. İnternet sitenizi ziyaret eden her kullanıcının davranışlarını analir eder.
Kullanıcı Deneyiminin Etkileri
Dönüşüm Oranının Artması
Hedeflediğiniz dönüşüm için çeşitli stratejiler oluşturarak satış oranı, mail toplama, telefo ile aranma, form doldurma gibi dönüşümleri artırabilirisiz.
Kullanıcı Çıkış Oranının Düşürülmesi
İntenet sitenizde kullanıcıların hemen çıkış yaptığı sayfaları analiz ederek, nedenlerini belirleyip hataları giderebilirsiniz.
Sayfada Kalma Süresinin Uzaması
SEO çalışmalarının olmazsa olmazı diyebileceğimiz kulllanıcının sitede kalma süresini uzatabilirsiniz. Kullanıcının dikkatini çekebilecek UX elementleri kullanabilirsiniz.
Sayfa Görüntüleme Sayısının Artması
Site içi yönlendirme ve navigasyon elementleri ile kullanıcıların sitenizde daha fazla gezmesini sağlayabilirsiniz.
Kullanıcı Deneyimi Nasıl Test Edilir?
A/B testi yaparak veriler oluşturun. Farklı tasarım, içerik, etkileşim gibi dönüşüm oranlarını inceyeleyin.
Test yapan kullanıcıların etkileşimlerini mutlaka kayıt edin.
Platformunuzu ziyaret eden kulllanıcıların ne istediğini, ne aradığını bilmeniz gerekiyor. Böylece ziyaretçilerin isteklerini ve beklentilerini karşılayacak düzenlemeleri yapabilirsiniz.
Demografi Raporu
Trafik çektiğiniz cihaz markası, modeli, tarayıcı sürümleri gibi verileri inceleyerek düzenlemeler yapmalısınız.
Zaman/Performans Raporu
Web sitenizi ziyaret eden ziyaretçilerin en çok hangi gün ve saatte geldiklerini raporlayın. Bunun sonucunda sosyal medya paylaşımları, e-mail pazarlamanızı, kampanyalarınızı bu zamanlarda ağırlıklı olarak gösterin.
Yandex Metrica Kullanın
Yandex Metrica, sitenize giren ziyaretçilerin detaylarını tutan bir analiz hizmetidir. Yandex Metrica’nın diğer rakiplerinden farklı siteye giren ziyaretçinin sitede gezinmesi, tıklama yapması, arama yapması gibi aksiyonların tamamını video olarak tutmaktadır. Bu video kayıtlarını inceleyerek ziyaretçilerin zorlandığı noktalarda düzenlemeler yapmanı oldukça faydalı olacaktır.