Dijital dünyayla ilgili sürekli olarak gelişmeler ortaya çıkarken, bunlara uyum sağlamak için uzmanların da kendilerini geliştirmeleri ve güncel kalmaları gerekiyor. Bu noktada uzmanlar gelişmelere uyum sağlayamadıkları taktirde ortaya çıkan sorunlar önemli problemlere yol açabiliyor. Örneğin web tasarım konusunda son dönemde kullanıcı deneyimi ön plana çıkarken, bir süre öncesine kadar ise arama motoru odaklı olmak önemliydi. Bu nedenle bu yazımızda web tasarımda en çok yapılan 10 hata ve bu hataların açıklamalarını ele aldık.
Uzmanlar Tarafından Yapılan Araştırmalar
Web tasarım konusunda alanında lider uzmanlar tarafından gerçekleştirilen araştırmalarda en önemli problemin kullanıcı deneyimi ve modern tasarımlar olduğu ortaya koyuldu. Yani web site sahipleri modernlik ve kullanıcı odaklı olmayı önemsemeden yollarına devam ediyorlar. Nitekim Google yönergelerine göre de kullanıcı deneyimi ve modern web tasarım ön planda yer alıyor.
İşte Web Tasarımda En Çok Yapılan 10 Hata
Genel olarak bakıldığında web tasarımda en çok yapılan 10 hata kaynağının güncellemelere ve gelişmelere uyum sağlayamamak olduğu görülüyor.
1. Kullanıcı Odaklı Web Tasarım Eksikliği – “Kullanıcı İçin Yap, Benim İçin Optimize Et”
Arama sonuçlarında ilk sayfalarda yer alabilmek için arama motoru yönergelerine uyum sağlamak gerekiyor. Bu bağlama Google tarafından özellikle son 5 yıldır kullanıcı deneyimi konusuna önem veriliyor. Yani Google “Kullanıcı için yap, benim için optimize et.” diyor. Ancak çoğu zaman bu yönergeye uyulmuyor.
Son kullanıcıyı memnun etmek için kullanıcı odaklı bir zihniyet benimsemeli ve web sitenize etkileşimli özellikler eklemelisiniz. Örneğin, web sitenizin mobil kısmında sadece telefon numaranızı belirtmek yerine, bir buton ile direkt arama özelliği eklenmeli. Ancak bu da dikkate alınmayan durumlardan biri.
Bir diğer örnek ise, bir e-ticaret sitesinde kullanıcıyı sipariş tamamlamaya minimum tıklamayla yönlendirmek gerekir. Birçok e-ticaret sitesi çok fazla yönlendirme gerçekleştirdiği için müşteri kaybı yaşıyor.
Kullanıcı odaklı web tasarımda çeşitli testler yaparak en doğru sonuca ulaşılabilir. Nitekim bu konuda Netflix dünyada en önemli markalardan biri durumunda. Sürekli gerçekleştirdikleri çok sayıda A/B testiyle kullanıcıyı ikna edebilecekleri en iyi sonucu elde ediyorlar.
2. Karışık Tasarımlar – Sade Olun
Karışık tasarımlar kullanıcıların kafalarını karıştırır ve hiçbir şeyden memnun olmayan bir hal alırlar. Bu durum psikolojide de seçim paradoksu olarak bilinir. Bu konuda bir örnek vermek uygun olacaktır. Bir kahveciye gittiğinizde menüde ortalama 20 – 25 kadar kahve olacaktır ve bir noktada kahve seçmeniz zorlaşacaktır. İşte aynı durumu web tasarımı için de düşünebilirsiniz. Bu nedenle tasarımda sade olun. Çizgileriniz net olsun.
3. Takip Kodlarını Dikkate Almamak – Analytics, Yandex ve Diğerleri
Google Analytics, Yandex Metrica gibi programlar yardımıyla web sitenizin trafiği ve detaylı kullanıcı analizleri sunuyor. Ancak özellikle eski altyapıya sahip web sitelerde bu izleme kodlarını kullanmak oldukça zor oluyor. Bu nedenle yeni tasarımlarda da bu kodları yerleştirebileceğiniz uygun alanların olması ve tüm sayfaları takip edebilmeniz önemlidir.
4. Mobil Dostu Tasarım Yapmamak – Mobil Site ve Responsive Tasarım
Google tarafından son yapılan güncellemelerde mobil uyumluluğun önemi giderek artmış oldu. Elbette bunda en büyük etken dünyada akıllı telefon kullanıcısının 5 milyarı , internet kullanıcısının 3 milyarı aşması oldu. Google üzerinden yapılan aramalarında yüzde 50’den fazlası mobil cihazlar üzerinden gerçekleşiyor. Nitekim bu noktada da Google mobil siteleri ve mobil uyumlu web tasarımı yani mobil sitelerde kullanıcı deneyimini ön plana çıkarmış oldu. Bu nedenle, markanız için mobil kullanıcı dostu bir web sitesi hazırlamanız zorunludur.
5. Font Seçimi – Büyük ve Küçük Fontlar
Font seçimi, yine kullanıcı deneyimi açısından en önemli konulardan biridir. Çok büyük fontlar veya çok küçük fontlar kullanıcıda olumsuz etki bırakacaktır. Büyük fontlar kullanıcıların dikkatini dağıtacaktır. Ya da küçük fontlar da okumakta zorlanmalarına neden olacaktır. Bu nedenle tasarıma uygun bir font seçilmesi gerekir.
6. Bozuk Görünüm – Kolay Okunabilirlik
Bir web sitesinin kullanıcılar tarafından kolay okunabilmesi zorunludur. Okunabilirliği sağlamak için, yazı tipi ile arka plan arasındaki kontrast seviyesini korumalısınız, böylece kullanıcılar siteyi kolayca okuyabilir ve görebilir. Özellikle hedef kitleniz yaşlıysa bu daha da önemlidir.
Web sitenizi kolayca okunabilir hale getirmek için farklı yazı tipi ve renk kombinasyonlarını denemeli ve kullanıcı testleri yapmalısınız.
7. Navigasyon Yerleşimi – Menü Kullanımı
Web tasarımda en çok yapılan hatalar arasında elbette navigasyon yani site gezinti zorluğu yer alıyor. Sitelerde yer alan menülerin yerleşimi hemen çıkma oranı ve oturum süresi için önemlidir. Menünün yerleşim alanı, yüksekliği, kullanılan font gibi ayrıntılar kullanıcılar için önem taşır. Çünkü görünmeyen bir konumda olan, fontu siteyle uyumsuz olan bir menü kullanıcıyı olumsuz etkileyecektir.
8. Geniş Tasarım – Kutu Tasarım Uyumsuzluğu – “Üst, Alt Bilgi Alanları ve Kenar Çubukları”
Site sahipleri tarafından genel düşünce web sitelerin üst ve alt bilgi alanları ile kenarlarının sadece reklam amaçlı kullanılabileceğinin düşünülmesidir. Elbette bunda web tasarım aşamasında yapılan yanlış dizaynında etkisi vardır. Ancak bir web sayfasında çok fazla reklam bulunduğunda bu kullanıcı deneyimi açısından büyük bir sorun yaratabilir. Nitekim web tasarımda en çok yapılan hatalardan biri de budur. Burada dengeyi iyi kurmak gerekir.
9. Site Hızı
Google tarafından gerçekleştirilen son birkaç güncellemede öne çıkan ilk üç konunun başında site hızı gelmektedir. Kullanıcılar yavaş açılan siteleri çok hızlı bir şekilde terkediyorlar. Öyle ki kullanıcıların yüzde 53’si 2 saniyeden daha yavaş açılan siteleri terketmeye başlıyorlar. Bu nedenle web tasarım yaparken sitenin hızlı olmasına özen gösterilmelidir.
10. Sosyal Medya Butonlarının Header’da Olması
Web tasarımlarda en çok görülen hatalardan biri kullanıcıların dikkatini dağıtan ve sayfanın üzerinde yer alan sosyal medya butonlarının kullanımıdır. Bu her ne kadar sizin açınızdan bir popülerlik gibi görünse de kullanıcıların sitenizi hemen terk etmelerine neden olabilir. Kullanıcılar sitenizden çıktıktan sonra geri de dönmeyebilir. Bu nedenle tasarım aşamasında bu butonları sitenin en altına yerleştirmek doğru olacaktır.