Bu yazımızda teknik SEO hakkında bilmeniz gereken tüm detayları görebilirsiniz. Tarama, dizine ekleme, XML site haritası, yinelenen içerik, yapısal veriler, hreflang ve birçok konu hakkında detaylı bilgi sahibi olabilirsiniz.
Teknik SEO Temelleri
Teknik SEO’nun 2020 yılı için neden önemli olduğunu detayları ile inceleyelim. Temelden ileri seviyeye birçok konuyu sizin için aktaracağım.
Teknik SEO Nedir?
Teknik SEO, bir web sayfasının organik sıralama hedefi ile arama motorlarının teknik gereksinimlerini karşılama süreci diyebiliriz. Teknik SEO’nun önemli öğeleri arasında tarama, dizine ekleme ve web site mimarisi bulunmaktadır.
Teknik SEO Neden Önemli?
En iyi içeriği siz sunuyor olabilirsiniz. Ancak teknik SEO’nuz zayıf ise, iyi bir sıralama alamayacaksınız.
Temel düzeyde incelediğimiz de, Google ve diğer arama motorlarının web sayfanızdaki sayfaların bulma, tarama, oluşturma ve dizine eklemesi gerekir.
Google, sitenizin tüm sayfalarını dizine eklemiş olsa bile, bu işinizin tam yapıldığı anlamına gelmez.
Çünkü sitenizin teknik SEO için optimize edilmesi, sitenizin sayfalarının güvenli olması, mobil cihazlar için optimize edilmiş olması, yinelenen içeriklerden arınmış olması, hızlı yükleme gibi teknik kriterlerin tamamen yerine getirilmiş olması gerekir.
Özetle; Google’ın içeriğinize erişmesi ne kadar kolay olursa, sıralamada yüksek konum alma şansınız o kadar artar.
Teknik SEO’nuzu Nasıl Geliştirebilirsiniz?
Teknik SEO sadece tarama ve dizine ekleme değildir. Sitenizin teknik optimizasonunu iyileştirmeniz için şu kriterleri göz önünde bulundurmanız gerekir:
- Javascript
- XML Site Haritası
- URL Yapısı
- Yapısal Veri İşaretlemeleri
- Yinelenen İçerik
- Hreflang
- Canonical Etiketler
- 404 Sayfaları
- 301 Yönlendirmeleri
Ve bunun gibi kriterlere göre optimize edilmesi gerekir.
Site Yapısı ve Gezinme
Teknik SEO, SEO kampanyalarının 1. adımı olarak değerlendirilebilir. Neden?
Kötü tasarlanmış web sayfalarında tarama ve dizine ekleme sorunları sıklıkla ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla, bu adımı doğru yaparsanız Google’ın sitenizi tarama konusunda endişe etmenize gerek yoktur.
Site yapınız, sitenizi optimize etmek için yaptığınız her şeyi etkiler. URL’lerden site haritanıza, arama motorlarını belirli sayfalardan engellemek için kullandığınız robots.txt kullanmaya kadar.
Robots.txt aracını tüm detayları ile anlattığımız yazımıza göz atabilirsiniz.
Güçlü bir yapı, diğer tüm teknik SEO görevlerini çok kolaylaştırır.
Organize Site Yapısı Kullanın
Site yapınız, web sitenizdeki tüm sayfaların düzenlenme şeklidir. Genel olarak “düz” bir yapı tercih etmelisiniz. Sayfaların hepsi birbirinden yalnızca birkaç bağlantı uzakta olması bu durum için yeterli olacaktır.
Düz bir yapı, arama motorlarının sitenizin sayfalarını tamamını taramasını kolaylaştırır.
Dağınık yapılar genellikle yetim sayfa dediğimiz (dahili bağlantı bulunmayan) sayfalar oluşturur.
Çeşitli denetim araçları ile sitenizin yapısını net bir şekilde görebilirsiniz.
Web tasarım hizmetlerimizden faydalanmak veya bilgi almak için hemen sayfamızın ziyaret edebilirsiniz.
URL Yapısı
URL yapınız dizin mantığı ile olursa kullanıcılar hangi sayfada olduklarını kolayca anlamalarına yardımcı olur. Bir nevi breadcrumbs görevi görecektir.
Breadcrumbs
Breadcrumbs navigasyonun SEO dostu bir yapı olduğunu önceki yazılarımızda bahsetmiştik.
Bunun nedeni, sitenizdeki kategori ve alt sayfalara otomatik olarak dahili bağlantılar eklemesidir.
Bu da site mimarinizi sağlamlaştırmanıza fazlasıyla yardımcı olacaktır.
Tarama ve Dizine Ekleme
Bu aşama da arama motoalrının sitenizin tamamını bulması ve dizine eklemesini kolaylaştıracak çeşitli ipuçları bulacaksınız.
Ayrıca tarama hatalarını nasıl bulacağınızı ve düzelteceğinii ve arama motoru botlarını derin sayfalarınıza nasıl göndeceğinizi öğrenebilirsiniz.
Dizine Ekleme Sorunları
Bu aşamada, sitenizde arama motoru robotlarının tarama sorunu yaşadığı sayfaları nasıl bulabileceğinizi göreceğiz. Bunun için 3 yol var.
Kapsama Raporu
Bunu yapmanın en kolay yolu Google Search Console’dur. GSC panelinize girdikten sonra “Kapsam Raporu” menüsünden bu rapora ulaşabilirsiniz.
Bu rapor, Google’ın dizine eklenmesini istediğiniz sayfalarda yaşadığı sorunları gösterir.
Screaming Frog
Screaming Frog bu raporu bulmanızı kolaylaştırır. Yazılım aracılığı ile bi tarama yaparak, sorunlu sayfaları kolayca bulabilirsiniz.
Ahrefs Site Denetimi
Ahrefs yazılımında “Site Audit” sekmesinden yapacağınız tarama ile bu raporu kolayca elde edebilirsiniz.
Sayfa yükleme hızı, SEO skoru, HTML etiket sorunları gibi verileri bulabilirsiniz.
10 Bin sayfadan fazla bir siteniz varsa bu 3 aracı kullanarak tarama yapmanızı öneririm.
Derin Sayfalara Dahili Bağlantı
Arama motorları anasayfaları dizine eklersen genellikle sorun yaşamazlar. Sorunlara neden olan sayfalar genellikle derin sayfalardır.
Yukarıda bahsettiğim gibi düz bir mimari kullandığınızda bu tür sorun yaşama ihtimaliniz düşüktür. Bu tür derin bir sayfanız var ise daha önce indexlenerek dizine eklenmiş sayfalarınızdan buraya dahili bağlantı vererek bu sorunu çözebilirsini.
XML Site Haritası
Google indexleme ve dizine ekleme işlemlerin de bu kadar profesyonel bir hale gelmişken, hala XML site haritasına ihtiyaç duyar mı?
Evet.
Google resmi olarak yaptığı açıklamada XML site haritalarının indexlenme için kolaylık sağladığına değinmiştir.
Site haritanızın durumunu incelemek için Google Search Console’dan “Site Haritaları” menüsüne tıklayarak inceleme yapabilirsiniz.
GSC İle İnceleme
Sitenizdeki bir URL dizine eklenmiyor mu?
Google Search Console üzerinden indexlenmeyen URL’yi göndererek neden dizine eklenmediği konusunda bilgi alabilirsiniz.
Çoğaltılmış İçerik
Sitenizdeki her içeriği benzersiz, orijinal bir şekilde yazarsanız içerik konusunda endişe etmenize gerek yoktur.
Profesyone bir içerik yönetim sistemi kullanmıyorsanız bu tür sorunlar ile karşılaşmanız mümkündür.
Bu gibi içerikleri tespit ederek düzeltmeniz gerekmektedir. Bunu nasıl yapacağınızı beraber inceleyelim.
Yinelenen İçerikler Nasıl Bulunur?
Yinelenen içerikleri bulma konusunda kapsamlı birkaç araç mevcut. Raven Tools bunlardan biridir.
Raven Tools, sitenizdeki yineleen içerikleri tarar. Hangi sayfaların güncellenmesi gerektiği konusunda rapor verir.
Bunu Ahrefs site denetim aracına girerek “Duplicate Content” menüsünden kolayca yapabilirsiniz.
Bu araçlar kendi sitenizde yer alan içeriklere odaklanarak tarama yapar.
Tüm siteler arasında arama yapmak için Copyscape aracını kullanabilirsiniz. Bir URL listesi yüklediğiniz ve bu içeriğin web’de nerede yer aldığını buradan görebilirsiniz.
Not: Diğer kullanıcılar içeriğinizi kopyalayıp web sitelerine koyarsa, bu onların yinelenen içerik sorunudur. Sizin değil.
Benzersiz İçeriği Olmayan Sayfalara No İndex Ekleyin
Çoğu sitein bazı yinelenen içeriğe sahip sayfaları olabilir. Bu sorun değil. Bu yinelenen içerik sayfaları dizine eklendiğinde sorun olabilir.
Bu tür sayfalara noindex etiketi ekleyin.
Noindex etiketi, arama motorlarına sayfayı dizine eklememelerini söyler.
Google Search Console’a girerek bu sayfayı tarama isteği gönderebilir ve düzgün çalışıp çalışmadığını kontrol edebilirsiniz.
Sayfa Hızı
Sayfa hızını artırmak, sitenizin sıralamasını dorğudan etkileyecek bir kriterdir. Bu, hızlı yüklenen bir sitenin sizi Google’ın ilk sayfasının en üstüne taşıyacağı anlamına gelmez.
Ancak sitenizin yükleme hızını artırmanız organik trafiğinizde artış sağlayacaktır.
Google sıralama faktörlerini hemen inceleyebilirsiniz.
Bu bölümde sayfa hızını artırmanın 3 yolunu inceleyeceğiz.
Web Sayfası Boyutunu Küçültün
CDN kullanımı, cache kullanımı, javascript küçültme, CSS küçültme gibi bir çok tekniği daha önce duymuş olabilirsiniz.
Sayfalarınız çok büyükse, yüklenmesi biraz zaman alabilir.
Birçok blog yazarı içeriklerinde yüksek çözünürlü görsel kullandığu için sayfa boyutları yüksektir.
Site hızınızı artırmak için öncelik, sayfa toplam boyutunu düşürmek olacaktır. Bunun için öncelik komut dosyalarınızı incelemektir.
Teknik SEO İpuçları
Şimdi teknik SEO ipuçlarını inceleme zamanı. Bu bölümde yapılandırılmış veri, hreflang gibi bir çok konuyu inceleyeceğiz.
Hemen SEO sayfamızı ziyaret ederek bilgi ve hizmet alabilirsiniz.
Hreflang
Sitenizde farklı dil seçenekleri mevcut ise hreflang etiketi kullanmalısınız.
Bu etiketi manuel olarak kurmak biraz zor olabilir ancak çeşitli araçlar ile kolayca yapabilirsiniz.
Ölü Bağlatıları Kontrol Edin
Sitenizde bulunan ölü bağlantılar tarama bütçenizi tükecektir. Bunun yanı sıra arama motoru botlarının sayfanızı taramasınızı zorlaştıracaktır.
Ölü bağlantıları belirli periyorlarda analiz ederek düzeltmenizi öneriyoruz.
Ölü bağlantıları çeşitli araçlar ile bulabilirsiniz. Semrush, Ahrefs, Screaming Frog gibi.
Yapısal Veri
Yapısal verileri kullanmanız bazı sayfalarınıza zengin snippet vermenize yardımcı olacaktır. Zengin snippet’lar arama sonuçlarında içeriğinizi ön plana çıkaracağı için organik tıklanma oranınızı önemli ölçüde artıracaktır.
SEO kontrol listesini inceleyerek eksiklerinizi bulabilirsiniz.