Akıllı telefonlar ve mobil internet kullanımının günlük hayatımızda büyük yer edinmesiyle birlikte farklı teknolojiler karşımıza çıkmaya başladı. Yapay zekanın, sesli asistanların mobil teknolojiye entegre edilmesiyle birlikte günlük hayatımız kolaylaşırken, kendimizi buraya entegre etmek için de bir fırsat doğdu. Nitekim son 2 yılda sesli aramaların olağanüstü artışıyla hem zamandan tasarruf etmeye hem de hızlı bir şekilde aksiyon almaya başladık.
Diğer taraftan da firmalar, internet siteleri, arama motorları sesli asistana entegre olurken, arama sonuçlarında üst sıralarda yer almak için optimizasyon yapmak gerektiği konusu konuşulmaya başladı. Arama motoru optimizasyonu yani SEO konusundaki en önemli konuların başında gelen sesli aramalar, bir süreçten geçerek bu konuya uyum sağlamayı gerektiriyor. Bizde bu yazımızda Sesli Aramalar İçin SEO Taktikleri konusunu ele alarak, firmanızı ve internet sitenizi sesli aramalara nasış entegre edebilirsiniz konusunu irdeleyeceğiz.
Dünyada Sesli Asistan (Sesli Aramalar) Kullanımı
Tahmin edilenden daha hızlı gelişim gösteren sesli aramalar, son birkaç yılda büyük atılım gerçekleştirdi. Bugün dünyadaki internet kullanıcılarının büyük bölümü sesli asistanları yani sesli aramaları kullanıyor. Öyle ki 2019 yılında bu rakam 3.25 milyar kişi olarak karşımıza çıkarken, bu rakamın 2023 yılında neredeyse dünyanın tamamı tarafından kullanılacağı tahmin ediliyor.
Sesli Arama Neden Tercih Ediliyor?
Sesli aramalar, normale göre daha hızlı olması nedeniyle kullanıcılar tarafından tercih ediliyor ve kullanıcılar bu sayede daha hızlı aksiyon alabiliyor. Öyle ki sesli arama yapanların yüzde 43’ü bunu daha hızlı olduğu için tercih ediyor. Yüzde 42’lik bir kısım ise klavye ile yazmaktan daha kolay ve hızlı olduğu için sesli aramaları tercih ettiğini söylüyor. Burada bir örnek vermek doğru olacaktır. Örneğin, araba kullanırken klavye ile yazamayacağımızı, yazsak bunun tehlikeli olduğunu biliyoruz. Ancak sesli aramalar ile klavyeye gerek kalmadan aynı sonucu elde edebiliyoruz.
Sesli Aramaların Genel Aramalardan Farkı Nedir?
Arama motoru istatistiklerine göre kullanıcılar yapmış oldukları aramalarda genel olarak 3 ve üzerinde kelime kullanıyor. Yani örnek verirsek “Sesli aramalar için SEO nasıl yapılır?” gibi bir sorgu ile karşılaşabiliyoruz. Bu aramayı mobilde yapmak masaüstü ve sesli aramaya göre oldukça zor olacaktır. Halbuki sesli arama yaparak “Hey Siri, Sesli Arama İçin SEO Optimizasyonu Nasıl Yapılır?” sorusunu birkaç saniye içerisinde sorabilir ve anında cevap alabiliriz.
Uzmanların yapmış olduğu araştırmaya göre sesli aramalarda kullanıcılar 10 kelimeden daha fazla aramalar yapabiliyor.
Sesli Aramalar İçin SEO Taktikleri
Sesli aramalarda genel SEO kurallarının yanı sıra dikkate alınması gereken konu daha çok günlük bir kullanıldığıdır. Yani burada optimizasyonu kendinizi kullanıcının yerine koyarak yapmanız gerekir. Optimizasyona da sesli aramalar için anahtar kelime araştırması yaparak başlayabilirsiniz.
Sesli Arama için Anahtar Kelime Araştırması
Sesli aramalar için anahtar kelimeler araştırırken dikkat edilmesi gereken bazı noktalar şunlardır:
- Soru anahtar kelimeleri hedeflenmelidir. Daha önce gösterildiği gibi, sesli arama sorguları nasıl, ne, ne zaman, neden, nerede olduğu gibi birçok soru kelimeleri içermektedir.
- Uzun kuyruklu anahtar kelimeler bir soruyu tamamlar ve sesli arama kullanırken insanlar bu yaklaşıma bağlı kalmaktadırlar. SEO optimizasyonu sırasında da önemli olan uzun kuyruk anahtar kelimeleri sesli aramalarda ilk sıraya yazmalıyız.
- Sıfatlar, soru kalıpları, edatlar gibi cümlenin yapıtaşları anahtar kelimeler içerisinde mutlaka kullanılmalıdır.
Yukarıdaki noktalar, sesli anahtar kelime araştırmanızın başarısında etkilidir. Anahtar kelime stratejiniz, daha iyi sonuçlar elde etmek için avantaj sağlar. Bu nedenle dikkatli bir şekilde ele alınmalıdır.
Anahtar kelime araştırmasında kullanılacak araçlar;
- Google aramaları,
- Ahrefs,
- SemRush.
İşletmeler İçin Google My Business Kaydı ve Adres Girişi
Kullanıcılar sesli aramalar en çok adres aramak, yakında bulunan mağazalar gibi işlemler için kullanılıyor. Bu nedenle bir işletme sahibiyseniz mutlaka Google My Business kaydınızı yapmalı ve adresinizi doğru bir şekilde girmelisiniz.
Web Sitenizi Hızlandırın
SEO için önemli bir yerde olan site hızı, sesli aramalarda da önemli bir yer teşkil eder. Bunun temel sebebi de kullanıcıların hızlı bir şekilde sonuç almak istemesidir. İstatistiklere göre bir sitenin hızlı sayılabilmesi için 3 saniyenin altında açılması gerekmektedir.
Sorulara Odaklanın
Sesli aramaların neredeyse yarısı, soru cümleleri üzerine kuruludur. Öyle ki kullanıcılar, sesli asistanların bir arkadaşıyla konuşmak gibi hissettirdiğini söylüyor. Bu nedenle de aramaların bir diyalog gibi ilerlemesini ve anında cevap almayı istiyorlar. Ayrıca sesli aramalar, normal aramalar gibi anahtar kelimeler üzerinden değil, günlük hayattaki soru kalıpları üzerinden ilerliyor. Bu nedenle sesli aramalar için SEO optimizasyonu yaparken uzun soru öbeklerini ele almalısınız. Bu soruların cevaplarını da doğru bir şekilde vermeniz gerektiğini de unutmayın.
Doğal Konuşmaları Ele Alın: “Net Olun”
Sesli asistanlar ile arama yapılırken sorular nettir ve bir arkadaş sorulur gibi sorulur. İşte bazı örnek aramalar;
- Hey Siri, Türkiye’nin başkenti neresidir?
- Alexa, En İyi Samsung TV hangisidir?
- Hey Google, İron Man filminin başrolü kimdir?
Yukarıda da görüldüğü gibi sorular nettir ve sizin de kendinizi buna göre optimize etmeniz gerekir.
Google Yapılandırılmış Verileri Kullanın
Yapılandırılmış veriler arama motoru optimizasyonunda önemli bir yere sahiptir. Ancak sesli aramalar için SEO optimizasyonunda daha da önemlidir. Bu nedenle Schema işaretlemesi kullanarak sitenize yapılandırılmış verileri uygulayabilirsiniz. Örneğin SSS sayfanızı optimize edebilirsiniz.