Emrah Mah. Yavrukurt Sokak 42/5 Keçiören/ANKARA
Google Tag Manager

Google Tag Manager Nedir? Google Tag Manager Nasıl Kullanılır?

18.07.2019

Google Tag Manager ya da diğer bir ifadeyle Google Etiket Yöneticisi, Google Analytics ve diğer Google araçlarının daha efektif bir şekilde bir arada kullanılmasını sağlayan ve verileri hızlı bir şekilde işleyen bir araçtır.

Bütün Google servislerini, Tag Manager altında toplayarak hem site üzerindeki kod yükünü azaltabilir hem de tek servis altından tüm bilgilere erişebilirsiniz. Peki Google Tag Manager tam olarak ne işe yarar? Diğer servislerden farkı nedir? Şimdi bu yazımızda Google Tag Manager kullanımını ele alacağız.

Google Tag Manager Nedir?

Ziyaretçi hareketlerini izleyerek, seçimlerinize bağlı olarak kullanıcı davranışlarının gerçekleşip gerçekleşmediğini tespit etmenize olanak sağlayan bir kod grubu olan Google Tag Manager, özellikle dönüşüm izleme, analiz, yeniden pazarlama gibi konuları içeren esnek bir araç olarak nitelendirilebilir.

Özellikle Google Adwords (ADS) ve Google Analytics ile birlikte kullanıldığında etkili sonuçlar ortaya koyan Tag Manager, verileri tek bir noktadan izlemenizi sağlayarak zaman ve emekten tasarruf etmenize olanak tanır. Üstelik sadece web sitenizde değil, mobil uygulamalarınızda da kullanabilirsiniz.

Google Tag Manager Nasıl Çalışır?

Google Tag Manager

Veri kaynağından alınan bilgiler, Google Tag Manager aracılığıyla farklı bir veri kaynağıyla paylaşılır. Yukarıdaki örnekten web sitesinden gelen kaynak, Tag Manager aracılığıyla Google Analytics ile paylaşılmıştır. GTM,  farklı Google araçlarını kullanmanız gereken durumlarda tek bir nokta üzerinden yönetilebilmesi nedeniyle oldukça kullanışlı olur.

Örnek : Bu örnek olayda Tag Manager üzerinden Google Analytics’e nasıl veri gönderildiğini göstereceğiz. Örneğimizde web sitenizde yer alan kaynak indirmeleri (pdf, doc, xls) izlemeniz gerektiğini varsayalım. Burada iki noktayı inceleyeceğiz;

  • Dosyayı kaç kişi indirdi?
  • Kullanıcı dosyayı hangi sayfada indirdi?

Bu örnekte GTM, sitenize herhangi bir ek kod eklemenize gerek kalmadan kaynakların ne ve nerede indirildiğini görmek için bir Tıklama Tetikleyicisi ile Google Analytics Etiketi oluşturmanızı sağlar. Ayrıca verilerin ne zaman nereye gönderilmesini istediğinizi tetikleyiciler üzerinden de seçebilirsiniz. Yani sadece tetikleyiciler ile işleminizi gerçekleştirebilirsiniz.

Tag Manager’in üç ana bölümü vardır:

  • Etiketler: Javascript kod parçaları veya izleme pikselleri
  • Tetikleyiciler: Tetikleyici, GTM’ye bir etiketi ne zaman veya nasıl çalıştıracağını söyler.
  • Değişkenler: Etikete ve tetikleyicinin çalışması için GTM’nin ek bilgiler gerekebilir.

Etiketler Nedir?

Etiketler, üçüncü taraf araçların kod parçacıkları veya izleme piksellerini temsil eder. Bu etiketler Google Etiket Yöneticisi’ne ne yapacağını aktarır.

Google Tag Manager Etiket Çeşitleri

Google Etiket Yöneticisi’ndeki genel etiketlere örnek olarak;

  • Google Analytics izleme kodu
  • AdWords Yeniden Pazarlama kodu
  • AdWords Dönüşüm İzleme kodu
  • Heatmap izleme kodu (Hotjar, CrazyEgg, vb.)
  • Facebook piksel kodu

Tetikleyiciler Nelerdir?

Google Tag Manager Tetikleyiciler

Tetikleyiciler, kurulumunu gerçekleştirdiğiniz etiketi çalıştırmanın bir yoludur. Tetikleyiciler ile Tag Manager’e neyi ne zaman yapmak istediğinizi aktarırsınız.

Değişkenler Nelerdir?

Google Tag Manager Değişkenler

Değişkenler, Tag Manager üzerinde ek bilgi gerektiği zaman kullanılan parçalardır. GTM’de oluşturabileceğiniz en temel sabit değişken türü Google Analytics UA yani izleme kimliği numarasıdır.

Google Analytics’ten Farkı Nedir?

Google Etiket Yöneticisi, üçüncü taraf kodlarını depolamak ve yönetmek için kullanılan bir araçtır. Yani GTM üzerinde rapor veya analiz yapamazsınız.

Google Analytics ise gerçek zamanlı raporlama ve analiz için kullanılır. Hedefleri, filtreler, dönüşümler Analytics ile yönetilir. Yani tüm raporlamalar Analytics üzerinden gerçekleştirilir.

Google Tag Manager’in Avantajları Nelerdir?

Google Tag Manager, kullanımı zor bir araçtır. Yani öğrenmek için emek sarfetmeniz gerekir. Ancak bu aşamayı aştığınızda yapabilecekleriniz oldukça şaşırtıcıdır. Örneğin Google Analytics’e gidecek olan verileri özelleştirebilirsiniz. Butonları, tüm giden bağlantıları, indirmeleri ayarlayabilir ve özelleştirebilirsiniz.

Google Etiket Yöneticisi avantajlarını şu şekilde sıralayabiliriz;

  • Birden fazla etiket kullanmanız gereken durumlarda tek izleme kodu ile sisteme yük bindirmeden işlem yapabilirsiniz.
  • Google dışı ürünlerle de çalışır.
  • Mobil uygulamalar dahil birçok alanda çalışır.
  • Üçüncü taraf kodlarının tümünü Tag Manager üzerinde toplayabilirsiniz.
  • GTM’nin bir ön izleme ve hata ayıklama modu vardır. Bu sayede herhangi bir düzenlemeyi canlıya almadan önce görüntüleyebilir ve değişiklikleri izleyebilirsiniz.

Google Tag Manager’in Dezavantajları Nelerdir?

1. Temel kurulum için bile teknik bilgi sahibi olmanız gerekir. Oldukça zahmetli ve teknik bir işlemdir. Temel detaylara Google Tag Manager DevGuide üzerinden ulaşabilirsiniz.

2. Bu araç uzun vadede oldukça işlevlidir. Ancak zamanınız dar ve teknik detaylarla boğulmak istemiyorsanız, kısa vadede ihtiyacınız olmayacaktır. Ayrıca bu süreçte testler ve incelemeler yapılması da gerekir.

3. Test aşamasında çeşitli sorunlar ortaya çıkabilir. Etiketler, tetikleyiciler veya değişkenler farklı sorunlar ortaya çıkarabilir. Bu nedenle test aşaması da belirli bir zaman isteyecektir.

Google Tag Manager’in Kullanımı Kolay mı?

Google uzmanlarına göre;

“Google Etiket Yöneticisi, pazarlamacıların ve web yöneticilerinin farklı izleme etiketlerinin tümünü tek bir yere yerleştirmelerini sağlayarak etiket yönetimini basit, kolay ve güvenilir hale getirmeye yardımcı olur.”

Yine aynı uzmanlara göre;

“Herhangi bir pazarlamacının bir web geliştiricisine ihtiyaç duymadan kullanabileceği “basit” bir araç olduğunu söylüyorlar.”

Fakat dijital dünyaya döndüğümüzde Tag Manager ile ilgili yorum ve deneyimlere baktığımızda en azından temel kodlama ve eğitim gerektirdiğini görüyoruz. Evet, developerlar için kullanımı basit olabilir. Ancak bireysel site sahipleri için bazı zorluklar ortaya çıkacaktır. En basit anlatımla, tetikleyicileri ve değişkenleri kurmak için bazı teknik bilgilere sahip olmalısınız.

Google Tag Manager ile Neleri Takip Edebilirim?

Google Tag Manager ile aşağıdaki işlemleri takip edebilirsiniz;

  • Etkinlikler (bağlantı tıklamaları, PDF indirmeleri, alışveriş sepetine ekle, alışveriş sepetinden kaldır)
  • Site hareketleri izleme
  • Form etkinlikleri
  • Alışveriş sepeti hareketleri
  • Video hareketleri
  • Mobil uygulamalar

Google’ın çıkarmış olduğu Hızlandırılmış Mobil Sayfalar yani AMP nedir? Nasıl kullanılır? Hemen bilgi almak için tıklayın. https://www.bulutinteraktif.com.tr/google-amp-nedir/

Ziyaretçi Yorumları

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

Ürün ve hizmetlerimiz hakkında daha fazla bilgi almak için bizi arayabilirsiniz: