Emrah Mah. Yavrukurt Sokak 42/5 Keçiören/ANKARA
Google Sıralama Faktörleri

Google’ın En Önemli 10 Sıralama Faktörü

21.03.2020

Google sıralama faktörlerinin listesi oldukça uzun. Aslında önemli olanlar yerine daha az öneme sahip diğer kriterlere odaklanıyoruz. Kimse bu kriterlerin hepsini bilmiyor. Birçok efsane var.

Bugün farklı bir yaklaşım izleyeceğiz. 200’den fazla sıralama faktörünü listelemeyeceğiz. En çok dikkat etmeniz gereken 10 sıralama faktörünü hakkında bilgileri bulabilirsiniz.

  • Backlink
  • Güncel İçerik
  • Otorite
  • Arama Amacı
  • İçerik Derinliği
  • Sayfa Hızı
  • SSL Sertifikası
  • Mobil Dostu
  • Kullanıcı Deneyimi
  • İçerik Doğruluğu
Google Sıralama Faktörleri

Backlink

Geri bağlantılar tartışmalı olarak en önemli sıralama faktörlerinden biridir. Geri bağlantılar, Google’ın sıralama algoritmasının temeli olan Pagerank’ın temelini oluşturur. Pagerank’ın eski bir haber olduğuna dikkat etmeden önce, Google’dan Gary Illyes’in 2018’de hala kullanıldığını doğrulamıştır.

Bağımsız araştırmalar bir milyardan fazla web sayfasını incelendiğinde geri bağlantılar ile organik trafik arasında ilişki olduğu doğrulanmaktadır.

Pek çok backlink katkıda bulunabilir ancak en önemlisi alaka ve otoritedir.

Alaka Düzeyi

Şehrinizdeki en iyi Türk restoranını aradığınızı hayal edin. İki arkadaşınızdan tavsiye istersenizi. Biri şef, diğeri veteriner. Kimin tavsiyesine güvenirsin?

Muhtemelen şef.

Köpek maması önerileri arıyorsanız, tam tersi olurdu.

Aynı fikir web üzerinde de geçerlidir. Alakalı web sitelerinden ve sayfalardan gelen bağlantılar en yüksek değere sahiptir.

Yetki

Güçlü web sitelerindeki güçlü sayfalardan gelen geri bağlantılar ilerlemeye oldukça fazla etki edecektir.

Not: Daha yüksek bir sıralama için daha yüksek kaliteli geri bağlantılar oluşturun.

Backlink Sıralama Faktörü

Güncel İçerik

Güncel içerik yapılan arama sorgusuna bağlı bir sıralama faktörüdür. Yani bazı sonuçlar diğerinden daha önemlidir. Örneğin “Corono Virüsü” ile ilgili tüm sonuçlar çok yeni. Google, son birkaç saatin sonuçlarını içeren bir “En Çok Okunan Haberler” özelliğini gösterebilir.

Google Haber Sonuçları

Bunun nedeni, Google’ın insanların en son haberleri görmek istediğini bilmesi nedeniyle olur.

Diğer sorgular için güncel içerik olmaları etkili bir rol oynar. Ancak daha az önemli bir rol oynamaktadır.

Örneğin “en iyi ofis koltuğu” sorgusunu ele alalım.

Şirketler zaman zaman sadece yeni ofis koltukları piyasaya sürdüğü için, geçtiğimiz ay için iyi bir öneri bugün için hala iyi bir öneridir.

Google bunu biliyor, bu nedenle birkaç aylık sonuçları göstermekten oldukça mutludur.

“Kravat nasıl bağlanır” gibi bir sorgu için tazelik pek önemli değildir. Çünkü kravat bağlama süreci asla değişmez.

Google Sonuçları

Bu, Google’ın neden ilk 5 sırada hem eski hem de yeni sayfaları sıraladığını açıklar.

Not: Hedef anahtar kelimeleriniz için güncel içeriğin önemini değerlendirmek için arama sonuçlarına bakın.

Güncel içerik önemliyse, sayfayı sık sık güncelleyin veya talebe ayak uydurmak için konuyla ilgili sürekli olarak yeni içerikler yayınlayın.

Güncel içerik önemli ancak kritik değilse, sayfanızı düzenli olarak güncelleyin ve sıralamalar düşmeye başladığında içeriği güncelleyin.

Güncel içerik çok önemli değilse, konuyla ilgili en iyi rehberi oluşturmaya odaklanın.

Güncel İçerik Önemi

Otorite

Google, sayfaları yetkili kaynaklardan sıralamak ister ve bu durum geri bağlantıların çok ötesine geçer.

Nasıl bilebiliriz?

Örnek bir arama yaptığınızda sıralamanın ilk 3 sırasında yer alan siteleri inceleyin. Bazı sitelerin alan adı otoritesi düşük olabilir veya referans domain sayısı düşük olabilir. Bu gibi durumlarda üst sırada yer alan sitenin bu değerli düşük olmasına rağmen sıralamada üstte yer alabilir.

Web siteni arama yapılan kelime için otorite olması bu gibi değişikliklere yol açabilir.

Belirli bir konuya sıkıca odaklanan web sitelerindeki sayfalar, benzer şeylerle ilgili sayfalardan daha fazla dahili bağlantıya sahip olacaktır. Sayfalara dahili bağlantılar yalnızca yetkilerini artırmakla kalmaz, aynı zamanda Google’ın ne hakkında olduklarını anlamasına yardımcı olur.

Web Site Otoritesi

Arama Amacı

Google, her sorgu için farklı türde sıralama yapar.

Örneğin “elbise satın al” için arama yapan bir ziyaretçi satın alma modundadır. Satın alabilecekleri ürünleri görmek isterler. Bu nedenle Google, e-ticaret kategori sayfalarını gösterir.

Öte yandan “kravat nasıl bağlanır” diye arayan bir kişi öğrenme modundadır. Nasıl bağlanacağını bilmek istiyorlar, satın alma gerçekleştirmiyorlar. Bu yüzden Google blog yayınlarını daha ön planda gösterir.

İçerik Stili

İçerik stili, arama sonuçlarındaki baskın içerik tarzıdır. Neredeyse her zaman web sayfaları sıralanır, bazen videoları görebilirsiniz.

Örneğin “İphone X kutu açılımı” sorgusunu alın:

Bir web sayfasını bu sorgunun ilk sayfasında sıralamak neredeyse imkansızdır. Sıralamak istiyorsanız, bir video oluşturmanız ve optimize etmeniz gerekir.

İçerik Türü

İçerik türleri neredeyse her zaman dört bölümden birine girer: blog yayınları, ürün, kategori ve açılış sayfaları.

Örneğin, “akıllı telefon satın al” için en üst sıradaki sayfaların tümü e-ticaret kategori sayfalarıdır.

“İphone satın al” için çoğunlukla ürün sayfalarıdır.

Arama Amacı Nedir?

İçerik Biçimi

İçerik biçimi çoğunlukla bilgi içeriği için geçerlidir. Nasıl yapılır, listeler, öğreticiler, haber makaleleri ve fikir yazıları ortak formatlara örnektir.

Örneği, “para tasarrufu ipuçları” sonuçlarının tümü listelerdir.

“Bitcoin’in geleceği” ile ilgili sonuçların tümü fikir parçalarıdır.

İçerik Açısı

İçerik açısı, içeriğin ana satış noktasıdır ve genellikle arama sonuçlarında baskın bir açı vardır.

Örneğin “golf nasıl oynanır” için en iyi sonuçlar yeni başlayanlara yöneliktir.

İçerik Derinliği

Google, sorgu için en yararlı sonucu sıralamak ister. Bu nedenle, arama yapanların bilmek istedikleri her şeyi kapsayan anahtardır.

Ancak, bu içerik uzunluğu ile ilgili değildir. Daha uzun içerik her zaman daha iyi değildir.

Bu, araştırmacı için neyin önemli olduğunu ve ne görmeyi beklediklerini kapsamak ile ilgilidir.

Örneğin “en iyi saat markaları” gibi bir sorgu yapın.

İnsanların en iyi lüks saatler ve markaların listelerini istediği arama amacını analiz etmekten açıktır. Ancak, bu bize içerik açısından neyin önemli olduğunu söylemez, bu yüzden üst düzey sayfalar  arasındaki ortak özelliklere bakalım.

İlk olarak, hepsi fiyattan bahsediyor.

Bu mantıklı. Arayanlar açıkça yeni bir saat için piyasadalar ve herkesin bir bütçesi var.

İkincisi, hepsi Rolex gibi popüler markaların saatlerinden bahsediyorlar.

Bu da mantıklı. Rolex’ten bahsetmeyen lüks saat markalarının bir listesini hayal etmek zor.

İçerik Derinliği

Üçüncüsü, hepsi çap ve kalınlık gibi teknik özellikler hakkında bilgi veriyorlar.

Bu sorgu için sıralama almak istiyorsanız, muhtemelen bunlar hakkında da içerik üretmelisiniz.

Bu başkalarını kopyalamak ile ilgili değil. Arama yapan kişiler için neyin önemli olduğunu anlamak içi üst düzey sonuçlar arasındaki ortak özelliklere bakmakla ilgilidir.

Not: Yararlı içerik oluşturmak için üst düzey sayfalardan ipuçları alın. Arama yapanların cevaplarını istediklerini diğer soruları araştırın ve anlamlı oldukları yerlere ekleyin.

Sayfa Hızı

Sayfa hızı, masaüstü arama sorgularının %1’ini etkilediği yapılan araştırmalar sonucunda doğrulanmıştır.

Google, 2018 yılında sıralama faktörünü mobil aramalara genişleterek değişiklik yapmıştır.

Sayfa hızı kullanıcılara en yavaş deneyimi sunan sayfalar için büyük bir sorundur.

Bu önemli bir nokta. Rakipleri birkaç milisaniye kadar yenmek oyun değildir. Bu daha çok sitenizin kullanıcılara olumsuz etkilemeyecek kadar hızlı olmasını sağlamak ile alakalıdır.

Site Hızı

Google mobil sayfaların toplam boyutunun 500kb’dan küçük olması gerektiğini söylüyor.

Sayfa hızıyla ilgili şüpheleriniz varsa Google Search Console’daki hız raporuna bakabilirsiniz. Bu, sayfalarınızdan hangilerinin masaüstü ve mobil cihazlara yavaş yüklendiğini gösterir.

Not: Sayfalarınızın kullanıcılar için yeterince hızlı yüklendiğinden emin olun.

SSL Sertifikası

SSL sertifikası, tarayıcı ve sunucu arasındaki verileri şifreleyerek ziyaretçiler için güvenliği artırır.

Google, 2014 yılında çok önemli bir kriter olmadığını duyurdu. Fakat şuan şifreleme yapılmamış bir sayfayı ziyaret ettiğinizde Chrome’da “Güvenli Değil” uyarısı gösteriyor.

Güvenli olmayan sayfalarınız ile alakalı Google Search Console’dan bir uyarı almış olabilirsiniz.

Tüm bunlara rağmen, SSL sertifikası’nın 2019 yılının başında John Mueller tarafından onaylandığı gibi hafif bir sıralama faktörü olmaya devam ediyor.

Not: Sitenizi daha güvenli hale getirmek için SSL sertifikası yükleyin. Veri merkeziniz ile bu durumu görüşmeniz yeterli olacaktır.

Mobil Dostu

Aramaların yaklaşık üçte ikisi mobil cihazlarda gerçekleştiğinden, Google’ın mobil kullanım kolaylığını 2015 yılında mobil aramalar için bir sıralama faktörü haline getirmesi şaşırtıcı değildir.

Daha sonra, Temmuz 2019’da Google, mobil cihazlardan ilk dizine geçmeye başladığında, masaüstü aramaları için de bir sıralama faktörü haline geldi.

Mobil Dostu Web Sitesi

Sitenizin ne kadar mobil uyumlu olduğunu nasıl anlarsınız?

Google Search Console’daki “Mobil Kullanılabilirlik” raporuna göz atabilirsiniz.

Bu rapor, sayfalarınızdan herhangi birinin mobil kullanımla ilgili sorunları olup olmadığını gösterir.

Not: Sitenizdeki her sayfanın mobil uyumlu olduğundan emin olun.

Kullanıcı Deneyimi

Google, ziyaretçilere olumlu bir deneyim sunan içeriği sıralamak istiyor.

Yıllar içinde aldığı kararlar da bu durumu kanıtlıyor.

Örneğin, 2016 yılında Google, müdahaleci geçiş reklamları içeren sayfaların (Örneğin Pop-up) daha iyi bir kullanıcı deneyimi sunan sayfalara kadar yüksek sıralamayabileceğini duyurdu.

Google’ın SEO başlangıç kılavuzu şunları söylüyor:

Kullanıcılarınıza fayda sağlamak için bir web sitesi oluşturmalısınız ve her türlü optimizasyon, kullanıcı deneyimini daha iyi hale getirmeye odaklanmalısınız.

Kullanıcı Deneyimi

Ancak iyi bir kullanıcı deneyimine ne tür şeyler katkıda bulunur?

Google’ın bazı önerileri şöyle;

  • Okunması kolay içerik,
  • İyi organize edilmiş site,
  • İlginç ve kullanışlı içerik,
  • Aşırı reklam dolu olmayan site,
  • Site, kullanıcıların ihtiyaçları doğrultusunda tasarlanmış olmalı.

SEO topluluğunda Google’ın kullanıcı memnuniyetini nasıl ölçebileceği konusunda birçok tartışma mevcut. Yaygın teoriler arasında tıklama oranı (TO), bekleme süresi, sayfa geçirilen zaman ve hemen çıkma oranı gibi metriklerin analizi yer alır.

Google, tıklama oranının ve diğer davranışsal sinyallerin arama motoru sıralamalarını etkilemek için nasıl kullanılabileceğini açıklayan çok sayıda patent sunmuştur.

Google’ın kullanıcı memnuniyetini nasıl ölçtüğünü net olarak kimse bilmiyor, ancak büyük olasılıkla yolları var. Bu nedenle çeşitli metriklere odaklanmak yerine, ziyaretçileriniz için mükemmel bir deneyim oluşturmaya odaklanın.

Not: Sitenizi kullanıcı dostu hale getirin. Dikkat dağıtıcı unsurları kaldırın, içeriği mantıklı bir şekilde düzenleyin, okunabilirlik için yazın ve araştırmalar yapın. Hedef anahtar kelimeniz için en iyi sonucu sağlamak üzere elinizden geleni yapın.

İçerik Doğruluğu

Google, her sorgu için doğru sonuçları sıralamayı amaçlar. 

“Microsoft’u kimin kurduğunu” araştırdığınızda karşınıza Steve Jobs sonucu çıktığında Google’a olan güveniniz kaybolur.

“Aspirin dozu” olarak bir arama yaptığınızda, yanlış sonuçlar sıralanacak olsaydı, kullanıcılar için tehlikeli olabilirdi.

Peki Google doğru bilgileri döndürdüğünden nasıl emin olur?

Geri bağlantılar bir yoludur. Hiç kimse tehlikeli derecede yüksek aspirin dozu öneren bir sayfaya bağlantı vermeyecektir.

Google, verileri, insanlar, yerler gibi veri noktalarının geniş bir bilgi tabanı olan bilgi grafiğide kullanılır.

Örneğin “van gogh resimleri” araması, arama sonuçlarının üst kısmındaki bilgi grafiğindeki sanat eserlerinin bir listesini gösterir.

Google Eser Sonuçları

Ayrıca, Google’ın doğru içeriği döndürmek ve sıralamak için güvenilir veritabanlarındaki bilgileri kullandığına dair kanıtlar vardır. 

Google’ın en önemli 10 sıralamak kriterini tüm detayları ile inceledik. Kısaca değinecek olursak şu unsurlara dikkat etmeniz gerekir.

İçerik Doğruluğu
  1. Arayanlara aradıklarını verin.
  2. Sitenizin her cihazda doğru göründüğünden emin olun.
  3. Ziyaretçilerin sitenizde olmaktan zevk aldığından emin olun ve dikkat dağıtıcı unsurları en aza indirin.
  4. Ziyaretçilerin bilmek istedikleri her şeyi doğru bir şekilde açıklayın.
  5. Tek bir konuda uzmanlık oluşturun.
  6. Diğer sitelerden geri bağlantı şeklinde öneriler alın.
  7. İçeriği düzenli olarak güncelleyin ve taze tutun.
  8. Yukarıdakilerin tümünü hızlı ve güvenli bir şekilde yapın.

Google’daki sıralama nadiren en son ipuçları, püf noktaları ve terimlerle ilgilidir. Arama yapanların aradığı içeriği oluşturmak, iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamak ve Google’a sorgu için en iyi sonuç olduğunuzu kanıtlamanız gerekir.

SEO konusunda daha detaylı bilgi almak için hemen tıklayın.

Ziyaretçi Yorumları

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

Ürün ve hizmetlerimiz hakkında daha fazla bilgi almak için bizi arayabilirsiniz: